We gaan aan de slag op de scholen! Start jaar van beproeven voor examenprogramma’s klassieke talen

Redactie Geplaatst op 03 september 2025

Het is bijna zo ver! Op 16 september komen leraren, schoolleiders, curriculumexperts van SLO en toetsexperts van CvTE en stichting Cito bij elkaar in Amersfoort. De aftrap van het schooljaar waarin we met tien scholen de conceptexamenprogramma’s voor de klassieke talen voor vwo en de bijbehorende conceptsyllabi beproeven. Wat houdt dit in en hoe pakken we dit aan? Je leest het in dit bericht.

Een ambitieus en betekenisvol curriculum klassieke talen

Twee jaar lang werkte een vakvernieuwingscommissie met vele anderen aan de programma’s Griekse en Latijnse taal en cultuur (versie 1). Zij formuleerden inhouden die voor leerlingen relevant zijn om te leren, te kennen, kunnen en ervaren. Een ambitieus en betekenisvol curriculum!  

Daarna maakte de syllabuscommissie twee conceptsyllabi voor de inhouden die aan het centraal examen zijn toegewezen. SLO scherpte daarop de programma’s voor de klassieke talen op onderdelen aan (versie 2). Niet alleen een ambitieus en betekenisvol maar ook een examineerbaar curriculum!

Wat is er nieuw?

Bij de vakken Griekse en Latijnse taal en cultuur springen een aantal  nieuwigheden er echt uit:

  • De focus op betekenis van teksten voor de leerling en de vorming van intercultureel bewustzijn
  • De samenhang tussen de inhouden uit de domeinen A Tekstontsluiting, B Tekst in context en C Tekst in later perspectief
  • Het werken in betekenisvolle thema’s
  • De vijf keuzedomeinen waarvan leerlingen er twee volgen: cultuurbeschouwing, literatuurbeschouwing, receptie, taalbeschouwing en vertaalkunde
  • Het (centraal) toetsen van tekstbegrip aan de hand van een ongelezen tekst in plaats van aan de hand van teksten die van tevoren zijn bestudeerd.

Is het ook een bruikbaar én uitvoerbaar curriculum?

Die vraag staat centraal als we met leerlingen, leraren en schoolleiders aan de slag gaan. We doen het werk van de commissies dus niet dunnetjes over, maar we toetsen de conceptopbrengsten aan de praktijk.

Een cruciale fase, want:

  • met leraren en schoolleiders toetsen we in hoeverre de conceptexamenprogramma’s en -syllabi naar verwachting bruikbaar zijn voor het maken van onderwijs- en toetsprogramma’s
  • met leerlingen en leraren toetsen we in hoeverre de conceptexamenprogramma’s en -syllabi naar verwachting effectief zijn en dus leiden tot gewenste opbrengsten bij leerlingen en haalbaar zijn voor leerlingen én leraren
  • met leraren en schoolleiders onderzoeken we wat de randvoorwaarden zijn voor implementatie op alle scholen
  • met leraren, schoolleiders en alle betrokkenen evalueren we de wijze waarop we de fase van beproeven organiseren voor toekomstige programma’s die nog met de onderwijspraktijk beproefd moeten worden.  

Zo beproeven we

We beginnen op 16 september 2025 met een startdag in Amersfoort. We gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s en -syllabi en geven leraren inzicht in de inhouden die we gaan beproeven. Ook brengen we in kaart of er nog laatste bijstellingen nodig zijn in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) en of de consequenties voor de vrijstelling van het centraal examen voor leraren en schoolleiders voldoende helder zijn.

Van startdag tot slotdag

Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met onze curriculumexperts lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven de leraren zeven weken les in de nieuwe inhouden die zijn toegewezen aan het schoolexamen. Dit betreffen inhouden uit domeinen A tot en met D. Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst op 16 december 2025. Vanaf januari beproeven leraren gedurende zeven weken inhouden die (ook) zijn toegewezen aan het centraal examen, dus uit de domeinen A tot en met C.  

Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie op 14 april 2026. Tussentijds bezoeken we de scholen en organiseren we voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen. 
Parallel aan het traject met leerlingen en leraren praten we met schoolleiders over wat nodig is om de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) goed te laten landen in de klas en in de school. En wat daar ook landelijk voor nodig is.

Komen tot definitieve conceptexamenprogramma’s

Vanaf april wegen we alle feedback zorgvuldig, bespreken we deze met betrokken partijen en scherpen vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan. Waar nodig past het College voor Toetsen en Examens ook de conceptsyllabi aan. 

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken